zoo (borde skaffa mig en scanner)


you always tell me "perhaps perhaps perhaps"


som om jag sitter ensam i en biosalong och på duken visas mitt eget liv och lika lite som man kan bestämma handlingen i en film man ser, lika mycket har jag att säga till om, och hur mycket jag än skriker "gå inte in dit!" när hjältinnan i filmen öppnar dörren och säger "hallå?" så kan hon inte höra min röst och jag skriker och skriker åt mig själv men det ger inget resultat, jag fortsätter att öppna dörrarna och jag fortsätter att ropa min hälsande fras, för någonstans, någongång kommer det kanske inte vara en yxmördare som gömmer sig där bakom.

18 saker ni kanske inte visste

1. jag kan typ inte äta bara en clementin. äter jag en så tar jag en till när den första är slut. men det är ju så gott.

2. jag fattar inte riktigt grejen med hysterin runt gitarrkillar. bara för att en kille sitter med en gitarr så blir han ju inte precis supersexig direkt (det är ju en fördel om han kan spela också..) och ärligt talat är väl ändå gitarr ett ganska trist instrument? även om det är fint såklart men alltså. tja. tacka vet jag piano (och pianokillar, mums)

3. jag klarar inte riktigt av grammatiska fel. om någon till exempel säger att något är "mer intressantare" så måste jag rätta och säga att antingen är det "mer intressant" eller "intressantare", men inte båda. om jag läser en text där det finns ett särskrivet ord så måste jag sätta ett bindestreck mellan de två orden som ska sitta ihop innan jag kan fortsätta att läsa. jag klarar heller inte av felanvändningar av "de" och "dem".


4. jag kan typ inte spänna min vänsterarm (vilket folk brukar tycka är otroligt underhållande av någon konstig anledning)

5. jag kan vända nästan vad som helst till något negativt; särskilt om det handlar om mig.

6. jag kan analysera saker som någon sagt till mig flera dagar efter det att personen i fråga sa det. typ "vad menade han/hon med det och varför sa han/hon så?" även fast jag vet att inget särskilt alls menades. på samma sätt kan jag fundera på hur andra personer tar det jag säger till dem, även om jag vet att dom nog inte alls tänker på att jag sagt nåt överhuvudtaget.

7. jag irriterar mig på onödigt mycket - jag irriterar mig på att jag irriterar mig på saker, till exempel. och jag irriterar mig på överdrivet glada människor. ni vet såna som beter sig som de åker rutschkana på regnbågar och klappar enhörningar hela dagarna och på folk som säger att jag har dålig musiksmak men inte kan räkna upp tre band/artiser jag lyssnar på.

8. Partytrick - jag kan hänga fem teskedar i mitt ansikte, en på näsan, ett på vardera kindben, och två på hakan.

9. jag tycker att chilisås är en galet bra uppfinning. man kan ha det till allt - kyckling, ris, kassler, lax, sallad... blandar man det med gräddfil - dipsås!

10. onödiga fakta är bland det bästa jag vet.
LEARNSOMETHINGEVERYDAY <- favorithemsida.

11. jag låter det alltid gå minst två signaler innan jag svarar i telefonen.

12. när jag ska till tandläkaren (vilket händer ganska ofta iochmed att jag har en sån där gom-tandställning som jag använder alldeles för sällan för att det ska ge resultat och dom vill kolla var sjätte vecka) så kommer jag väldigt gärna en stund innan min tid för att kunna läsa kalle anka-tidningar i väntsalen.

13. om det är något som jag verkligen hatar så är det när folk påstår att de vet hur jag tänker eller vad jag känner. om de exempelvis säger "men kom igen nu, jag vet ju att du egentligen vill och bara gör såhär för uppmärksamhet" (<- det var det faktiskt en som sa till mig när jag inte ville läsa upp en uppgift jag hade skrivit i svenskan som delvis involverade brist på självförtroende (min lärare tvingade mig dock till att läsa upp den ändå och det var inte så kul men anyways)) eller "men alltså vi vet ju att du bryr dig egentligen" och sanningen verkligen är den raka motsatsen (i dessa två fallen) eller ens om det är som de säger så får jag lite lätt psykbryt. hur tror de att de vet hur jag tänker eller känner? är de jag? nej men precis, påstå inte att du gör det då.



14. jag har svårt att ta till mig positiva saker som sägs om mig. till exempel om någon säger "bra jobbat!" och jag själv inte tycker det så tar jag det som en förolämpning istället för uppmuntran. och om någon säger något uppskattande t.ex. om hur jag ser ut så blir jag misstänksam och tror att personen i fråga driver med mig. det är inte någon överdrivet bra egenskap.

15. frågespel är också en himla bra uppfinning. i alla fall när man kan svaren, det är kul. fast det går typ inte spela med mina vänner, de blir så irriterade på mig när jag kan massa konstiga saker, haha

16. jag gillar inte alls att gå på broar. speciellt inte över en motorväg eller nåt liknande. jag föreställer mig hur det skulle vara att trilla ner, och det är inte så angenämt.



17. jag har nog en ganska cynisk syn på kärlek. eller alltså. jag vet inte. jag himlar med ögonen åt par som säger att de älskar varandra så fort de blivit tillsammans. jag klarar knappt av när par säger att de ska vara tillsammans "för alltid", för jag tror inte att det finns något som heter för alltid. Det kanske bara är jag, men jag känner att om man älskar någon, så är det liksom det största man kan känna för någon. alltså tycker jag inte heller att man kan älska någon "mer" än någon annan, för att den känslan är liksom det största, och den tar tid att bygga upp. förstår ni? det kanske låter konstigt. och jo, jag har väl sagt till människor att jag älskar dom. har jag menat det? i vissa fall, i vissa fall inte (vilket gjorde att jag kände mig som en dålig person efteråt). ett tag var det bara något som jag sa tillbaka, som jag kände mig skyldig till att säga till någon som sagt det till mig. jag vet inte. jag kanske bara är konstig.

18. jag är inte riktigt så negativ som jag framstår som i det här inlägget. faktiskt.

onsdag i paris






sista hela dagen i paris (sorgligt) var vi på ett arkitekturmuseum som hade saker från allt från antiken till modern arkitektur, det var faktiskt intressant. och fransk arkitektur är väldigt fin. dessutom hade muséet en helt fantastisk utsikt över paris (de två första bilderna).

vi gick sedan till notre dame där vi åt vad som sas vara paris bästa glass (och antagligen dyraste; 4 euro för två kulor som var ungefär lika stora som en pingisboll). jag tog mango och vit choklad, det var i vilket fall otroligt gott, och notre dame är väldigt fint (trots att vi bara såg det utifrån, kön för att gå in var stört lång).

eftermiddagen spenderades på fem-meter-breda gator och gränder. väldigt mysigt.

sista kvällen var vi i clémences lägenhet där vi lyssnade på musik, pratade och åt.

det var en väldigt fin resa.

brev #3 - till dina drömmar


tisdag i paris








tisdagen spenderades med mer shopping, den här dagen på champs-elysees, där det fanns en disney-affär som var ganska fantastisk. sen begav vi oss av till montmartre och satte oss på café des 2 moulains - ni vet, amelie poulains café. dessvärre såg det inte likadant ut som i filmen, de hade t.ex. bytt toalettskylt, haha. där satt vi ett tag och spelade kort, sen kom en servitris och sa att det var happy hour, så vi satt kvar ett tag till, sen gick vi och kikade på moulain rouge

sen, på kvällen, gick vi till en fransk restaurang som hette historie de... tror jag. till förrätt var det bläckfisk, huvudrätten var någon slags stek som var grymt god och efterrätten var någon mörk choklad-grej som var rent himmelsk (och ja, bilden på den är hemsk, men den var så galet god att jag ville visa).

måndag i paris










på första bilden till vänster är det ju jag och till höger de två som jag och min vän martina hängde med i paris; clémence och clément. (martina kände clémence sen innan; och jag måste säga att det var otroligt bra att ha med sig fransmän i metron och affärer, haha)

så här såg våran första (hela) dag i paris ut. söndagen, dagen vi kom, spenderade vi sittandes på ett café med varsitt glas vin innan vi begav oss av till clément's lägenhet där vi kollade på en fantastiskt bra film med frankrikes finaste gaspard ulliel.

måndagen bestod av shopping på bl.a. galleria lafayette (där jag köpte en klänning som var lite för dyr), lunch i form av crepes och en tur till eiffeltornet, innan vi gick till clément's lägenhet (där vi också upptäckte att man kunde se eiffeltornet från hans badrumsfönster) och kollade på en mindre bra film. sen tillbaks till hotellet!

Je ne comprende pas

nu åker jag till Paris, tillbaka på torsdag. puss!

jag har väl aldrig varit någon ringmänniska (tycker mina fingrar ser så konstiga ut när jag har ring på mig) men den här tyckte jag faktiskt om


"vi är inte här för att få er att festa ikväll, vi är här för att få er att hångla"


för en gångs skull lyckades vätterfesten boka åtminstone en bra artist (de bokar alltid massa lokala garageband annars, eller typ... takida). men nu så! fina oskar humlebo a.k.a. moto boy. han spelade early grave och blue motorbike och jag dog litegrann där längst fram. sen är han ju lika behaglig som ögat som för örat, det är en snygg kille det där (fast han hade tröja på sig den här gången, det hade han inte förra gången jag såg honom, haha). i alla fall en mysig konsert trots liten och halvt lam publik. han har så sjukt fin röst.

anyways, ska väl sova nu/snart/om nån timma. puss!


1040

det som gör ondast, är att tänka på att jag antagligen inte finns i din hjärna ens hälften av den tid som du ockuperar min

och jag väntar där du lämnade mig, ifall du skulle komma tillbaka

egentligen så skulle jag, bara för sakens skull, vilja vara den som drar ut ditt hjärta, slänger det på asfalten, trampar på det, vrider om klacken och lämnar dig undrandes vad fan som hände, men det skulle kräva att du blir kär i mig, och vi vet båda att av oss två så är jag den enda som blir kär.

Köpenhamn








helt plötsligt åkte vi till Köpenhamn, delar av familjen och jag. väldigt trevligt, även om mina fötter värker en hel del. i vilket fall så är jag 3 skivor rikare (och möjligtvis några kilo tyngre av all mat, fika och godis som ätits idag); Bon Iver - For Emma, Forever Ago, Babyshambles - Down in Albion och Antony and the Johnsons - The Crying Light.

nu ska jag ut och fira en väns artonårsdag. godnatt!

brev #2 - en förälskelse


asparagus + bacon + lime





det här börjar ju likna en matblogg. nästan. eller inte alls. det här är i alla fall vad jag åt idag, jag är ensam hemma och då får man experimentera med mat, hihi. ganska simpel maträtt, men den blev väldigt god. sparris som man lindar in i bacon, har på lite olivolja, salt och peppar, in i ugnen, 225 grader i 10 - 15 minuter. serveras med ris, lime och fetaost som man gojsat (<- väldigt fint ord) ihop med lite creme fraiche och valfri krydda. typ. gott.

RSS 2.0