18 saker ni kanske inte visste

1. jag kan typ inte äta bara en clementin. äter jag en så tar jag en till när den första är slut. men det är ju så gott.

2. jag fattar inte riktigt grejen med hysterin runt gitarrkillar. bara för att en kille sitter med en gitarr så blir han ju inte precis supersexig direkt (det är ju en fördel om han kan spela också..) och ärligt talat är väl ändå gitarr ett ganska trist instrument? även om det är fint såklart men alltså. tja. tacka vet jag piano (och pianokillar, mums)

3. jag klarar inte riktigt av grammatiska fel. om någon till exempel säger att något är "mer intressantare" så måste jag rätta och säga att antingen är det "mer intressant" eller "intressantare", men inte båda. om jag läser en text där det finns ett särskrivet ord så måste jag sätta ett bindestreck mellan de två orden som ska sitta ihop innan jag kan fortsätta att läsa. jag klarar heller inte av felanvändningar av "de" och "dem".


4. jag kan typ inte spänna min vänsterarm (vilket folk brukar tycka är otroligt underhållande av någon konstig anledning)

5. jag kan vända nästan vad som helst till något negativt; särskilt om det handlar om mig.

6. jag kan analysera saker som någon sagt till mig flera dagar efter det att personen i fråga sa det. typ "vad menade han/hon med det och varför sa han/hon så?" även fast jag vet att inget särskilt alls menades. på samma sätt kan jag fundera på hur andra personer tar det jag säger till dem, även om jag vet att dom nog inte alls tänker på att jag sagt nåt överhuvudtaget.

7. jag irriterar mig på onödigt mycket - jag irriterar mig på att jag irriterar mig på saker, till exempel. och jag irriterar mig på överdrivet glada människor. ni vet såna som beter sig som de åker rutschkana på regnbågar och klappar enhörningar hela dagarna och på folk som säger att jag har dålig musiksmak men inte kan räkna upp tre band/artiser jag lyssnar på.

8. Partytrick - jag kan hänga fem teskedar i mitt ansikte, en på näsan, ett på vardera kindben, och två på hakan.

9. jag tycker att chilisås är en galet bra uppfinning. man kan ha det till allt - kyckling, ris, kassler, lax, sallad... blandar man det med gräddfil - dipsås!

10. onödiga fakta är bland det bästa jag vet.
LEARNSOMETHINGEVERYDAY <- favorithemsida.

11. jag låter det alltid gå minst två signaler innan jag svarar i telefonen.

12. när jag ska till tandläkaren (vilket händer ganska ofta iochmed att jag har en sån där gom-tandställning som jag använder alldeles för sällan för att det ska ge resultat och dom vill kolla var sjätte vecka) så kommer jag väldigt gärna en stund innan min tid för att kunna läsa kalle anka-tidningar i väntsalen.

13. om det är något som jag verkligen hatar så är det när folk påstår att de vet hur jag tänker eller vad jag känner. om de exempelvis säger "men kom igen nu, jag vet ju att du egentligen vill och bara gör såhär för uppmärksamhet" (<- det var det faktiskt en som sa till mig när jag inte ville läsa upp en uppgift jag hade skrivit i svenskan som delvis involverade brist på självförtroende (min lärare tvingade mig dock till att läsa upp den ändå och det var inte så kul men anyways)) eller "men alltså vi vet ju att du bryr dig egentligen" och sanningen verkligen är den raka motsatsen (i dessa två fallen) eller ens om det är som de säger så får jag lite lätt psykbryt. hur tror de att de vet hur jag tänker eller känner? är de jag? nej men precis, påstå inte att du gör det då.



14. jag har svårt att ta till mig positiva saker som sägs om mig. till exempel om någon säger "bra jobbat!" och jag själv inte tycker det så tar jag det som en förolämpning istället för uppmuntran. och om någon säger något uppskattande t.ex. om hur jag ser ut så blir jag misstänksam och tror att personen i fråga driver med mig. det är inte någon överdrivet bra egenskap.

15. frågespel är också en himla bra uppfinning. i alla fall när man kan svaren, det är kul. fast det går typ inte spela med mina vänner, de blir så irriterade på mig när jag kan massa konstiga saker, haha

16. jag gillar inte alls att gå på broar. speciellt inte över en motorväg eller nåt liknande. jag föreställer mig hur det skulle vara att trilla ner, och det är inte så angenämt.



17. jag har nog en ganska cynisk syn på kärlek. eller alltså. jag vet inte. jag himlar med ögonen åt par som säger att de älskar varandra så fort de blivit tillsammans. jag klarar knappt av när par säger att de ska vara tillsammans "för alltid", för jag tror inte att det finns något som heter för alltid. Det kanske bara är jag, men jag känner att om man älskar någon, så är det liksom det största man kan känna för någon. alltså tycker jag inte heller att man kan älska någon "mer" än någon annan, för att den känslan är liksom det största, och den tar tid att bygga upp. förstår ni? det kanske låter konstigt. och jo, jag har väl sagt till människor att jag älskar dom. har jag menat det? i vissa fall, i vissa fall inte (vilket gjorde att jag kände mig som en dålig person efteråt). ett tag var det bara något som jag sa tillbaka, som jag kände mig skyldig till att säga till någon som sagt det till mig. jag vet inte. jag kanske bara är konstig.

18. jag är inte riktigt så negativ som jag framstår som i det här inlägget. faktiskt.

Kommentarer
hej säger Sandra

Punkt 1, 14 & 17 - jag känner igen mig rätt så väldigt mycket.

2010-08-26 @ 22:55:28
URL: http://benevolenceandsinapism.blogspot.com
hej säger lovisa/polichinelle

broar är hemska. pojkens tshirt på översta bilden är smått fantastisk. fel angående de och dem tål jag inte heller, särskrivningar är uttjatat men otroligt irriterande (upptäckte precis att google chrome föreslår sär skrivningar och ut tjatat, skriver man ihop det lyser det ett argt rött streck under orden). en annan grej jag inte tål är när folk blandar ihop spendera och tillbringa. man tillbringar tid och spenderar pengar! åh. (jag är faktiskt också ganska positiv överlag)

2010-08-27 @ 00:18:22
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
hej säger Ida

tack för punkt nummer tre. blir galen när alla hela tiden skall envisas med att våldta det svenska språket. speciellt särskrivning, jag menar - det går ju inte precis snabbare att sätta in ett mellanslag mitt i ett ord?

2010-08-27 @ 09:51:19
URL: http://idautanp.blogg.se/
hej säger Elvira

grammatiska fel så som särskrivningar har jag också svårt för. min mamma brukar reta mig och kalla mig för språkpolis, men jag försöker att inte irritera mig utan... bara låta det vara. vet att jag själv förmodligen kan göra småfel ibland, så vem är jag att döma då?

en cynisk syn på kärlek tror jag att jag har till en viss del med. och jag blir lite smått illamående när jag ser nykära, lyckliga par som i princip skuttar fram när de går. jag tror inte på något som jag inte har sett med egna ögon/upplevt själv.

2010-08-27 @ 10:12:28
URL: http://madaboutzooey.blogg.se/
hej säger Hannan

jag tycker också det är konstigt med par som säger ungefär efter en vecka att de älskar varandra. även om de menar det. man gör inte så bara.

och det där med särskrivningar är det värsta jag vet. jag skriver hellre ihop ord än isär.

2010-08-27 @ 11:40:21
URL: http://musikpolis.blogg.se/
hej säger Puzzled?

Jag känner igen mig i de flesta av punkterna, och jag är inte heller så negativ som man kan tro. Men det är av någon anledning lättare att räkna upp negativa sidor.

2010-08-27 @ 21:14:59
URL: http://helloiampuzzled.blogspot.com
hej säger alma

alltså punkt tre och sjutton.



jag klarar inte av att läsa texter där "de" och "dem" är använda fel. och jag förstår inte hur människor inte hör var det ska vara "de" och var det ska vara "dem"



och det där med ordet "älska". det är hemskt hur människor kan sluta telefonsamtal med att säga "jag älskar dig". det är liksom sådana meningar man ska viska till någon man verkligen älskar, just exakt när man verkligen känner det.

2010-08-28 @ 17:53:32
URL: http://oxiderat.blogg.se/
hej säger Alice

1717171717. så himla, himla sant.

2010-09-09 @ 08:41:44
URL: http://afewyearsoverdue.blogspot.com/

det är inte så svårt:

namn tack
bli inte bortglömd

mejl

blogg?

text

Trackback
RSS 2.0