vad är väl en bal på slottet.

jag har försökt att glömma. verkligen, jag har försökt, men helt plötsligt kommer allt tillbaka igen. ditt sneda leende, hur ditt hår faller ner i ögonen, hur dina läppar kändes mot min hals. jag inbillar mig att jag glömt, men när ett minnesfragment utan förvarning dyker upp igen så ryser jag, det blir tungt att andas och hjärtat hoppar över ett slag. ibland undrar jag om jag ens kommer ihåg på riktigt, om jag inte bara romantiserar hela situationen, så som jag alltid gör. om jag ger det hela en mening som aldrig fanns. jag håller med ted gärdestad och klandrar årstiden. ni vet, ingen vill vara ensam när det blir höst. nu är det nästan vinter men jag vill inte vara ensam nu heller.

så jag letar substitut. jag jämför. jag hittar ögon som glittrar på ett annat sätt än dina, jag hittar armar som håller om mig på ett sätt som jag tvivlar på att du nånsin gjorde, jag hittar leenden som är rakare än ditt. allt det där är bra. allt som inte påminner mig om dig är bra. men, så kommer det där ödesdigra. deras läppar mot min hals är inte alls som dina. inte lika mjukt, inte lika lätt, inte lika ryggradsrysande. trots det håller jag mig fast i någon slags snälla-var-den-jag-behöver-desperation. men aldrig. jag vet ju inte ens vad det är som jag behöver.

jag har försökt förtränga. jag försöker att inte tänka på de sätt du existerat i mitt liv, jag försöker att inte tänka på dina läppar, din tunga, din mun, men jag tänker på dig när jag lämnar dem, substituten. mina fotsteg ekar på vägen hem. ensamma. mina händer är så förfärligt kalla. ensamma. jag fumlar med nyckeln innan jag lyckas låsa upp, innan jag går in i köket och dricker ett glas vatten. innan jag går och lägger mig, innan jag vaknar. ensam.


the atlantic was born today


en mening bara.

du kryper in under min hud och ställer dig där ett tag, innan du styr dina ben mot mitt hjärta, stampar till ett par gånger, fortsätter uppåt och sparkar till min halspulsåder på vägen, innan du slutligen sätter dig i min hjärna och fullständigt vägrar att ge dig av.

lyckan i en perfekt mogen avocado.

alltså. den sista bilden, den på paret, ska egentligen vara på andra hållet. alltså liggandes. hon blir med andra ord inte upptryckt mot en vägg eller nåt. faktiskt.


så här går det när jag har tråkigt.

ibland så låtsas jag att jag vet hur illustrator fungerar samt stjäl med mig skjortor från mammas gamla garderob hem till mig.


stadighet.

när man är liten är man nästan oförstörbar. det spelar ingen roll hur många gånger man skrapar upp sina knän mot asfalten, hur många gånger man trillar av gungan eller hur många gånger man tappar balansen när man balanserar på trottoarkanten. det spelar ingen roll, för direkt efteråt är man uppe igen, det gjorde ingenting, man kan leka igen. börjar det blöda är det bara att sätta på ett plåster och såret är borta, och när mamma blåser på såret är allt bra igen. det gör ingenting. och det gör ingenting att pojken man är förtjust i är förtjust i ens bästa kompis, för imorgon är man kanske förtjust i någon annan.

när man blir äldre börjar man spricka. istället för att skrapa upp knäna mot asfalten är det man själv som skrapar på sin egen hjärna. och man får absolut inte ramla, inte så att det syns. man får inte tappa balansen och om man gör det så kan det betyda allt i världen. om man blöder hjälper inte plåster och det är ju ingen idé att någon blåser på såret för att det blir bättre då är ändå bara en mental konstruktion. killen man är kär i är inte kär i en tillbaka och livet kan ju bara dö, så man skrapar på hjärnan, försöker komma på vad som är fel. varför man inte duger.

man blir äldre och trasigare fast det inte får synas. man måste hålla fasaden uppe, det är vad man inbillar sig. ärren man fått på knäna av alla de antal gånger man ramlat får inte synas, rivmärkena på hjärnan får inte märkas av. man måste balansera så bra man kan, man får inte ramla. man orsakar sitt eget sår och man letar efter någon som kan blåsa bort ens sorger. man letar och letar och letar men man duger ju aldrig, man kommer ju bara i andra hand. hela. jävla. tiden.

man vill bara vara liten och oförstörbar igen. man vill kunna skrapa upp sina knän, ramla av från gungor och inte låta det betyda något. man går fortfarande balansgång på trottoarkanten, undrar hur det skulle vara att ramla precis när det kom en bil, eller lastbil. man bländas av strålkastarljuset, blir nästan döv när bilarna som kör förbi tutar. kom an då. visa vad ni går för. man är ändå så trasig och man blöder redan så mycket invärtes att det nog egentligen inte skulle göra någon större skillnad, om man nu råkade ramla. men man har ju blivit så bra på att hålla balansen.

the warmth of a whisper

möt oscar wilde. katten heter så, jag tror att jag har nämnt honom nån gång. han är ganska mysig. och inte alls blå som det ser ut på bilden.


if you're a bird, i'm a bird


igår tittade jag på the notebook för första gången.
idag fyller både jag och ryan gosling år. fint, va?


ett lass med iphonebilder

det är ändå nåt särskilt med bilder. speciellt såna som man inte lagt ner särskilt mycket tid och tanke bakom, om jag får säga det själv. det är lite som minnesfragment, eller någonting. jag kan titta på bilderna och komma ihåg nästan exakt vad jag tänkte och gjorde då. till exempel innan man klätt sig fint innan ett bröllop, att jag råkade titta ut genom fönstret precis när himlen såg ut sådär, en spårvagnsresa efter en utekväll, väntan på en vän på centralstationen, att låta håret torka utan att sätta upp det först, pannkakor på egg & milk efter en lyckad redovisning, jonathan johansson och den här morgonen. det är fint.


hundpromenad och fina utsikter



och snart ska någon driva ut demonen

Idag har jag klarat av slutuppgiften i min första universitetskurs. yay me! delen av dagen hemma har varit ungefär som på bilderna ovan. kan också tillägga att maten bara låg sådär till det att jag lagt ner kameran, då blev allt ihopgojsat med en väldig fart. men ändå. gott var det ju, även om det bara är pasta med lite småsaker till.

 

(imorgon ska jag se jonathan johansson!)


the longer the waiting, the sweeter the kiss

i lördags var jag och såg på anna ternheim när hon spelade på bengans. det var väldigt fint, men jag fick inte så många bra bilder eftersom det var ett huvud precis i vägen. annars är ju anna så himla söt att man nästan dör.


RSS 2.0