såhär kul har man med en av sina bröder på julaftons morgon



och andas, glöm inte att andas.

"tycker du att det är jobbigt att se mig?"
självklart. som sjutton. det är är självplågeri, att tvinga sig själv att prata med dig. jag har tyckt om dig för länge nu för att du ska kunna gå obemärkt förbi. och du anar inte vilken självbevarelsedrift det krävs av mig för att inte slå in mitt huvud i närmsta vertikala yta.
"nej då" (glöm inte att le) "inte alls."


att fira jul femtio mil hemifrån med ena halvan av släkten








att nästan bara äta revbensspjäll och köttbullar (och okej, senapssill är faktiskt gott) & att ha kusiner med ett halvt zoo inomhus

top fem bästa sätt att fira jul

1) klockan nitton noll noll - sätt dig framför tv:n och titta på karl bertil jonssons julafton. utan karl bertil, ingen jul. lyssna på alla familjemedlemmar som kan citera den halvt utantill.
"ska du lukta på glöggen pojk?"
"ljuga för mor på självaste julafton? Nä-ä. rakryggat yppa sanningen? Ja-a."
"det var förbanne mig det finaste jag hört sen jag konfirmerades! ska du ha ett fikon?"
åh tage danielsson.
2) öppna julklappar och hitta bland annat en bright eyes-cd, filmen inception och den där stickade koftan. och jättefina bunkar (hej hej brorsan, fjäskar lite. puss!)
3) fyll tallriken med revbenspjäll
4) skriv julklappsrim till den kvarvarande julklappen
5) få tag i pärlnougaten i aladdinasken


(god jul lite i efterskott. firar jul i vår stuga där vi inte har något internet, så nu snyltar jag hos mina kusiner. god fortsättning är det väl kanske man säger nu efter jul sådär. nu ska jag dricka kaffe. tjosan!)

middleclass


but first before we go that far, what's your name, don't look so scared, don't tell me, you weren't thinking exactly the same..

but baby it's cold outside




de senaste dagarna har jag mest bakat julgodis, så nu är skåpen fyllda med chokladkola, vaniljkola, kokoschoklad (typ såna man kan köpa i lösvikt, ni vet?), mozartkulor (fast det gjorde jag bara för att andra gillar det, jag tycker faktiskt inte alls att det är gott) och snickersgodis. och brända mandlar. och såna här på bilderna ovan, hasselnötspraliner. de blev sjukt goda faktiskt. och ganska lätta (fast väldigt pilliga) att göra.

enligt receptet så ska man ha
150 gram choklad, helst mörk
1 dl hasselnötter
100 gram nutella
och då ska det bli typ 20 stycken.

och så behöver man formar, typ ischoklad, såna små i aluminium.

först smälter man hälften av chokladen och klickar i dem i formarna och vickar på dem så att chokladen åker upp på kanterna. sen skållar man hasselnötterna och rostar dem i en torr stekpanna, spara 20 hela, hacka resten. smält nutellan (vattenbad eller microvågsugn på låg effekt) och blanda i de hackade nötterna. klicka i nutellan i chokladformarna, sätt en hel hasselnöt på varje pralin. låt det stelna ett tag, en timma ungefär. smält sedan resten av chokladen och doppa/skeda i chokladen. voila! kanske inte jättevackra, men de är ju goda i alla fall.

(här har ni förresten en julspellista, om ni vill)

sju saker ni kanske inte visste om mig

jag blev utmanad av hannan att göra en lista över sju saker ni inte visste om mig. det var ju inte länge sen jag gjorde det här inlägget så vi får se om jag kommer på något mer. hmm.

1. när jag var liten (mindre) och precis hade sett mars attacks! så trodde jag att det skulle stå en marsian på övervåningen där jag har mitt rum när jag skulle gå och lägga mig. no need to say, jätteläskigt. kolla bara



tänk er en sån som väntar på er på ert rum när ni ska sova. det är inte okej.

2. jag förstår mig inte på dem som har på sig mjukisbyxor i skolan. verkligen inte. jag har bara på mig det hemma. inte ens om jag bara ska gå till närbutiken har jag mjukisbyxorna på, då måste jag byta.

3. några i min klass kallar mig för kongo. vi behöver inte gå in på detaljer och orsaker tycker jag.

4. en kompis till mig sa att jag är ungefär som ett plattformsspel, form super mario, om jag ska vara på bra humör hela dagen måste jag samla på mig "poäng" (typ som mynten i super mario) men om något dåligt händer (blir attackerad av en sköldpadda eller de där bruna sakerna) så måste jag börja om från början igen. tack för den. (fast, egentligen, hur många är på bra humör hela dagen?)



5. jag har på senaste tiden blivit helt inställd på att jag ska plugga till arkitekt i lund eller göteborg, dessutom direkt efter studenten. det känns lite konstigt att tänka på, för programmet är fem år långt och jag kommer i så fall inte ha tagit examen förrän 2016 och vara 23. nu när det är 2010 och jag är 18 känns det långt borta. förresten är det så sjukt höga antagningspoäng till arkitektur så jag kommer säkert inte in. fast jag har ju faktiskt just nu mvg i alla ämnen utom två, som jag har vg i. fast jag kommer få vg i minst två ämnen till. (och nej, det sa jag inte alls för att skryta eller visa mig bra. jag har det. punkt fem och en halv: förstår inte varför man helt nödvändigt skryter när man säger vad man har för betyg och dom råkar vara bra. speciellt inte när någon frågar efter dom. typ "vad fick du på provet?" "mvg" "meh, skryt lagom". det gjorde jag ju liksom inte)

Competition design for the Netherlands Architecture Institute, Rem Koolhaas/OMA, Rotterdam, 1988. Not built. via
Ark Umeda: Urban Metabolism In Osaka by Nathan Jones

6. jag gör en massa spellistor på spotify som jag nästan aldrig lyssnar på och inte heller publicerar. det är liksom bara kul att försöka passa ihop låtar och göra spellistorna, men jag lyssnar hellre på en artist, ett album i taget.
här har ni några jag gjort, om ni vill;
sånt som aldrig blir gammalt
men jag gillar ju inte covers
det är inte lätt att dansa när man ska vara indie och svår

7. jag dagdrömmer väldigt ofta. min hjärna skapar scenarion som inte händer och aldrig kommer att hända men jag blir liksom glad av det ändå. ibland blandar jag ihop dröm och verklighet, då blir det jobbigt. haha. men ändå. för det mesta blir jag bara glad över mina dagdrömmar. sen kan jag visserligen bli lite nere när jag inser att det inte kommer att hända. nåja.

och ja, just det. jag utmanar de som vill. för så tråkig är jag.

f: tumblr

du frågar mig vad kärlek är men jag vet inget om det där bara sånt som man kan mäta kan jag förstå


jag hittade en bild där barn beskrev deras definitioner av kärlek, eller vad de svarade när de fick frågan "vad är kärlek?"
• "när någon är kär i dig, så är sättet de säger ditt namn på annorlunda. Du vet helt enkelt att ditt namn är säkert i deras mun"
• "kärlek är det som får dig att le när du är trött"
• "kärlek är när du säger till en kille att hans tröja är fin, sen har han på sig den varje dag"
• "kärlek är när en liten gumma och en liten gubbe fortfarande är vänner till och med efter de lärt känna varandra så väl"
• "kärlek är det som finns i rummet på julafton om du slutar öppna presenter och bara lyssnar"


så himla fint (fast det inte är någon som säger mitt namn annorlunda, och jag själv har väldigt svårt för att definiera det ordet.)


jag hjärta p-tre


nu är musikhjälpen igång igen. jason sitter i glasburen i år också, tillsammans med nour och martina den här gången. förra vintern var musikhjälpen en av ljuspunkterna i vardagen, i alla fall för mig. de startade för en timme och fyrtiofem minuter sen och de har redan samlat in drygt 31 000 kronor. ganska imponerande & väldigt fint.

tycker att ni också ska lyssna / se / önska låtar
för att det är bra, och det gör bra.

top fem bästa sätt att undvika att skriva på den där psykologiuppsatsen

1) läs ett kapitel i high fidelity
2) skriv julklappsrim för julklappar du ännu inte köpt
3) utveckla julklappsrimmet så det blir 4 verser långt
4) läs ytterligare ett kapitel i high fidelity
5) drick lite kaffe


december, har du några hjältar kvar?



hur mina tankar ser ut


                                                                                   rör du vid mig går jag isär.

(det var lite hemskt idag i skolan förresten. vi kom in på ämnet julkalendrar och en av mina lärare nämner en julkalender som tage danielsson var med i. jag utbrister "åh tage danielsson!" och majoriteten av de närvarande klasskamraterna ser ut som frågetecken. "men kom igen, hasse och tage!" ingen respons. suck, dagens ungdom. vilken värld vi lever i.)


i am jack's smirking revenge






firar det faktum att matte d är över och ingen mer matte behöver läsas under gymnasietiden med att kolla på en film om en slagsmålsklubb.

det är sent och det dröjer lite till innan blommorna slår ut



snart har helgen vecka 48 tagit slut

(vitt vin, brieost och 70%-ig choklad, fint skare va!)


tom är ingenting och det var tomt i mig

som om känslorna tagit slut, som om jag redan känt allt som är möjligt för dig och nu finns det inget kvar att känna. det finns ingenting kvar, jag ser på dig och varken hjärta eller hjärna ger respons. dom om alla känslor tagit slut.


a snowflake fell (and it felt like a kiss)



julpyntar


RSS 2.0