saknar dig fastän du står här mitt framför mig



ibland undrar jag om du bara är något som min hjärna projicerat fram. alltså, inte om du som person bara finns i min egen fantasi, men om alla saker jag identifierar mig med hos dig, alla saker som har kunnat bilda ett du&jag, egentligen inte finns. om de helt enkelt bara är något jag själv skapat för att känna mig tillhörig. om våra likartade sidor, våra gemensamma nämnare, är en psykologisk försvarsmekanism, om de egentligen inte är där. jag antar att det är det som man kallar för paranoia.

den där fåniga lilla lyckan när man kokar ett ägg så gulan blir helt perfekt krämig

gör en polichinelle och visar vad jag ätit för frukost de senaste dagarna (och håller med henne om att frukosten är den måltid som gör sig bäst på bild)

kaffe, ägg och knäckemacka med blåbärsmarmelad (!!) och ost

te och apelsin

ägg och yoghurt med hackad mandel och banan

jaja. nu ska man väl kanske gå och göra något vettigt. kanske.

så här roligt har jag på måndagseftermiddagar


mustaschen är resultatet av en tråkig lektion och en piprensare. dock resulterade det i att jag är tvungen att göra skolsaker hemma, inte så genomtänkt. vilket det här inlägget heller inte är, eh. klaga inte fööör mycket på min röst. tacksåmycket

(socially-awkward-referensen kommer härifrån. åh vad jag känner igen mig i för mycket)

kom (ganska) precis hem efter att ha sett black swan på bio för andra gången



The Double. Black Swan (2010)

Vincent Cassel and Natalie Portman in Black Swan (2010)


så himla bra och så himla välgjord. (och är det bara jag eller visst är vincent cassel ganska så stilig?)

fördelen med att inte ha en enda lektion på onsdagar


08:00
äter frukost

09:00
sätter mig på ett tåg som tar mig nedåt i landet för att hälsa på en vän till mig

10:00
sitter fast i väntan på ett mötande tåg. suck.

11:00
gosar med de tre veckor gamla kattungarna (jag var där när de bara var en dag gamla, dörsåsöta)

12:00
hejhej hästarna!

13:00
jag & min tjej (eller ja, nästan min tjej)

14:00
dör lite igen över hur söta kattungar är

15:00
dricker te efter maten
(16:00-17:00
sitter på en hästrygg)

18:00
äter lite kvällsmat

19:00
sitter på tåget på väg hemåt igen

20:00
här bor jag.

i feel numb most of the time


vissa dagar känner man sig som om allt är meningslöst. som om allting är utom räckhåll och man förstår inte ens varför det känns som det gör. man går omkring i någon form av apati och orkar inte alls bry sig över vad som händer runt omkring. vissa dagar känner man sig bara likgiltig och känslolös. de senaste dagarna har varit sådana dagar.


två versioner av samma tårtbotten





för ett par veckor sedan hittade jag ett tårtrecept på en amerikansk hemsida. problemet med det var ju att ingredienserna står i fel mått, så jag försökte mig på en översättning (vilket resulterade i sjukt udda mått, svenskt sett). Bottnen blev så god att jag gjorde den först en gång, och sen en gång till fast med annan tappning på själva tårtan.

2,1 dl vetemjöl
2,1 dl strösocker
0,9 dl socker
3/4 tsk bakpulver
3/4 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
1 ägg
1,2 dl mjölk
0,6 dl olivolja
1,2 dl kaffe

blanda de torra ingredienserna först (m.a.o. i den ordning det står i receptet)
in i ugnen på 175 grader, i ca 25-30 minuter, tills man kan sticka ner och få upp en torr provsticka.

okej. det var botten.

variant 1) choklad all over the place (och ifrån det ursprungliga receptet).

"fyllning" eller vad man nu ska säga,
100 gr vit choklad
2,5 dl vispgrädde
1 msk socker

smält chokladen på låg effekt, 30 sekunder i taget, rör om emellan (vit choklad bränns lätt)
vispra grädden hårt, rör i ca 1/4 av grädden i den smälta chokladen och vänd tills den blir slät.
vänd ner i resten av grädden

dela botten i två och ha i vit-choklad-grädden emellan.

ganache
200 gr mörk blockchoklad
1 msk smör
2 dl vispgrädde

lägg chokladen i en skål. värm grädde och smör tills det börjar koka och häll sedan över blandningen i skålen och låt stå i ca 5 minuter. rör sedan ihop och låt stå i ungefär en timme innan du smetar på den på tårtan! 

variant 2) blåbär + vit choklad

gör samma fyllning som i variant 1, men rör enbart i den första fjärdedelen av grädden i den vita chokladen.
mixa typ 150 gram (eller måtta lite för tusan, lämna lite till att ha på ovansidan) frysta blåbär och lägg den och gräddblandningen på den ena botten. sen, på med locket och tjofsa på resten av grädden, lägg på lite blåbär och riven vit choklad.

whoppido. klart.


q&a

är du kär i någon?
näe. det är jag egentligen inte.

din favoritmusik?
det beror på humör antar jag. min mesta favoritmusik kan man väl hitta i mina spotify-listor.
just nu lyssnar jag ganska mycket på niki and the dove - DJ ease my mind, bright eyes - jejune stars, tom waits - we're all mad here och the vaccines - post break-up sex
(nån som ska till popadelica förresten?)



favoritfilm?
det beror också på humör. men för det mesta kan jag tänka mig att titta på fight club, trainspotting, amelie från montmartre, garden state, mysterious skin, the darjeeling limited... såg black swan häromdagen, den var ganska underbar. Störd, men underbar.

annars, hayao miyazaki-filmer (favoriten där är det levande slottet, även om alla är sjukt fina), filmer av guy ritchie (snatch, lock stock and two smoking barrels + att jag älskar hans förmåga att knyta ihop allting i slutet även om allt kan vara helförrvirrande och konstigt genom filmens gång) och tim burton såklart.

narwhale or unicorn?
tss, det vet du väl;

vad har du för kamera?
nu har jag en canon eos 50d. fotar mest med 50mm f1,8 just nu.

vad tänker du på när du hör orden vänskap & kärlek? och vad betyder det för dig?
"friendship is when silence isn't awkward." nej men jag vet inte riktigt. jag hör ordet vänskap och jag tänker på låten my best friend med hello saferide. För mig betyder det nog att veta att man kan lita på någon och att man inte behöver känna sig paranoid över vännen ska reagera, för man vet att den personen kommer att tycka om en oavsett.
kärlek är väl lite mer diffust. mina erfarenheter av kärlek är väl inte de bästa (fast de blir ju bra texter av dem. (he he he)). jag är ju inte särskilt gammal och har egentligen inte så mycket erfarenheter av det över huvud taget, men.. Jag vet inte hur jag ska definiera kärlek. Ordet  får mig visserligen att tänka på en person (som jag inte vill tänka på) men hur jag ska säga vad det är för mig vet jag inte. Däremot kan jag säga att det inte är att blint bortse från en persons brister. Snarare att se dem allihop, men ändå välja att vara med den personen.

vad ska du göra efter gymnasiet?
jag vet faktiskt inte. jag har lite olika tankar men egentligen har jag ingen aning. de flesta tankar cirkulerar kring att flytta och plugga någonstans, eller jobba. vill komma in på arkitekt men det är väldigt höga antagningspoäng. annars kan jag tänka mig att läsa pr & marknadskommunikation eller något liknande. helst i göteborg, vilket gör arkitekt ännu svårare, för det är på chalmers.

annars skulle det vara kul att åka utomlands och plugga/jobba.

hur gammal är du?
18 år

vad är meningen med livet för dig?
jag tror faktiskt inte att det finns någon mening med livet. det är mest att leva och göra det bästa av saken. om det nånsin funnits någon mening med livet har den nog försvunnit för länge sen, genom människans förmåga att alltid vilja överträffa & överbevisa alla andra, tänja gränser så långt det går och leka gud.

(var det någon som sa cynisk och bitter?)

har du tumblr?
ja; likeartcouldsaveawretchlikeme.tumblr.com

hur ser den perfekta tillvaron ut för dig?
jag har ingen aning faktiskt. bara jag får vara någonstans där jag trivs och inte känner mig instängd på de sätt jag kan göra ibland. där jag kan träffa människor som jag inte ständigt behöver undra vad de kommer tycka om mig. liksom bara kunna vara på alla de sätt jag är, positiva och negativa.

vad är det absolut godaste någonsin att äta?
det beror ju jättemycket på! hahaha. allting beror på nånting känner jag.
men jag tackar ju inte nej till kyckling man stekt, haft pesto och ost på och låter stå i en emaljpanna eller vad det nu kan heta. med ris och någon god sås. fast jag tackar ju inte nej till fläskfilé kryddat med rosmarin, ris och rödvinssås heller. ris är bra.

hur ser en perfekt dag ut för dig?
hmm. jag kan ju inte säga att det var helt fel att vakna upp på ett hotell i paris och vandra omkring i staden, äta lunch på en servering med fantastisk utsikt över eiffeltornet och senare på dagen åka till montmartre och dricka drinkar på amelie-caféet (samt lära sig obscena saker på franska (som jag glömt nu)).

har du något favorit-citat?
definiera citat. räknas låttexter kan jag nog rabbla upp ganska många. ur böcker? och får jag bara välja ett? filmcitat? FÅR JAG BARA VÄLJA ETT? jag kommer explodera. huh.
eller jag vet. vi gör såhär.

  • favoritlåttext (just nu); eller eeh nej det går inte.
  • favoritfilmcitat;
    http://28.media.tumblr.com/tumblr_l70v1wPERW1qzi80do1_500.jpg
  • favoritbokcitat;
    http://30.media.tumblr.com/tumblr_l8esjg07T11qczlkbo1_500.jpg
  • favoritannatcitat; "Just about how much fun i've ever had with my clothes on"
    (joseph gordon-levitt, om att spela in inception)
och jag kommer att ha ångrat mig imorgon

topp fem mest inspirerande människorna du vet?

http://30.media.tumblr.com/tumblr_lfy43m0O991qzy6hgo1_500.jpg
fröken bonham carter
http://25.media.tumblr.com/tumblr_l1m6idjUYG1qzvxcdo1_500.png
fröken agron

< jonathan safran foer

och fröken sandra och sergeant salt
och en massa andra bloggar också, visserligen


jag & steven patrick

så sitter jag där, trummandes med fingrarna på bordet. för vad gör man. själv. är man själv är man ingen, får jag lära mig. man måste definiera sig själv genom andra. jag är själv, så jag är ingen. trummandes med fingrarna på bordet. och så ser jag andra, andra som är någon, andra som har någon. andra som inte är som jag. andra som är. för jag är ju ingen, jag har ju ingen och man definierar sig själv genom andra, för det har jag lärt mig. och jag sitter själv och lyssnar på morrissey när han sjunger att han är mänsklig och måste bli älskad precis som alla andra. hej, morrissey, vi kan vara varandras om du vill. om du sjunger i min cd-spelare så lovar jag att lyssna. vi kan ha ett hemligt förhållande, ett destruktivt förhållande där vi inte kan hålla oss borta från varandra. du vet, ett sånt man ser på tv, ett sånt som alla låtar handlar om. eller?

jag sitter själv, fast med morrissey. vi kan ju vara varandras, eller han kan ju i alla fall vara min. så kan jag se alla andra, de som är någon, de som har någon, och säga att jag har ju faktiskt morrissey. jag förstår ju honom, jag är ju också mänsklig. visserligen kan det bli lite enformigt med alla monologer jag för med honom. han säger liksom inte så mycket, han svarar inte riktigt. det blir ensidigt. jag är ensam. själv. är man själv så är man ingen, det har jag lärt mig. så jag sitter där, trummandes med fingrarna på bordet.

ett foto i timmen (för jag vet att ni är sååååå intresserade)


09:00 - vaknar

10:00 - frukost

11:00 - tittar på gilmore girls

12:00 - läser i marcus birros bok att leva och dö som joe strummer

13:00 - vill ha mat

14:00 - äter kaka

15:00 - kommer inte ihåg hur den där spök-låten man sjöng på när man var liten går. typ "vi är en massa spöken, boom-chicka, boom-chicka boom boom boom"?

16:00 - lyssnar på the smiths

17:00 - lyssnar fortfarande på the smiths

18:00- är osminkad och kollar på såna där tv-serier som man inte medger att man kollar på, samt inser vilket otroligt ointressant liv jag har.

keep calm and dance like thom yorke


ninetyfour days left to unemployment / look what i got in the mailbox


jellyfishes are made up of more than 95% water


candy







men hoppsan jag ska ju till skolan imorrn. g'natt!

RSS 2.0