dagens lunch som ni genast måste prova att göra.

nu ska ni få tips om nåt jättegott ätbart.

först gör ni såhär: plocka bort fötterna på någrachampinjoner.

sen blandar ni ihop nåt vitlökssmör. jag hade i basilika också för att det är min bästa gröna krydda. klutta (bästa ordet) i smöret i hålen efter champinjonfötterna!

sen har ni in det i ugnen med nåt annat gott ni vill äta, alternativt äter ni nåt helt annat till. jag är lite galen i rostade rotfrukter och i sparris så, ja, det valet var väl inte så konstigt.

voila! supergott och väldigt enkelt. perfekt sommarmat!

 

(kanske inte helt perfekt när man ska pussas senare på dagen. men han gillar vitlök. och han gillar mig.)


saker som är bra.

när jag var uppe i våran stuga så hälsade vi på mormor och morfar. i deras förråd låg den där väskan. jag adopterade den. hemma hos mamma och pappa hängde det en jeansjacka i källaren. jag adopterade den med. ultimata saker för parkande i slottsskogen.

 

något annat bra är det här bandet. lyssna.

 

något som är mindre bra är att sommaren för med sig nysningar och kliande ögon.


så här såg det ut för ett par veckor sedan.

 

världens sötaste kattungar. det fanns en till, helgrå och fluffig. den gillade mig, den kröp in i min skjorta och somnade. urgullig.


jag får väl skylla mig själv litegrann (och det är inte lätt att vara charmig med fem skedar i ansiktet)

tydligen var det där med att kunna hänga fem skedar i ansiktet också något som det krävdes bildbevis på. det var inte det enklaste att ordna, för när jag satt där med fem skedar hängandes i ansiktet och väntade på kamerans självutlösning var det väldigt enkelt att tänka saker i stil med "vad gör jag ens" och "åh vad jag kommer att ångra det här" och börja skratta, vilket resulterar i att de flesta skedar trillar av. dessutom har jag nog använt mindre och mer spetsiga skedar för att hänga på hakan innan. men det gick ju till slut. särskilt vackert är det inte och det tar aningen för lång tid för att kunna räknas som ett partytrick. men jag kan, i alla fall. skål på den!


bildboom: i helgen var jag i vår stuga utanför gävle och det såg ut lite såhär.


trettiotre.

sista utmaningen, lite sen, men här ändå! den här gången blev jag utmanad av ida.

1. om du var tvungen att byta förnamn, vad skulle du heta då?
oj. jag tycker visserligen att elin är ett rätt tråkigt namn (ursäkta till alla elinar som läser det här) men jag vet inte vad jag skulle vilja byta till. fast ester är fint, tycker jag. och agnes. det skulle jag kunna tänka mig att heta.
2. vad lägger du helst på grillen?
grönsaker. som paprika eller zucchini. och grillad majskolv är på något mystiskt sätt gott, och jag gillar knappt ens majs.
3. kan du nudda näsan med tungan? bildbevis, tack!
det kan jag inte! och det är väl inte kul att se på bild? däremot kan jag hänga fem teskedar på olika ställen i ansiktet.
4. vilken film har du sett flest gånger?
hmm. jag vet inte riktigt, jag räknar liksom inte antal gånger. däremot borde big fish ligga ganska bra till. fight club också, eller ringaren i notre dame. älskar den.
5. jag bjuder dig på en drömkonsert med två valfria band/artister - vilka och var?
oj. jag antar att en drömkonsert inte behöver vara med aktiva band, va? och alla vill väl säga att de har sett the beatles. och jag skulle inte ha något emot att se david bowie heller. fast han lever ju. inte för att det är nåt dåligt. eh. fast kanske borde man säga queen och david bowie, så man kan få höra den fantastiska under pressure live. fast hellre the beatles än queen. så the beatles och david bowie. eller nej. jag vill ju förbanne mig se tom waits. tom waits och david bowie. i new york kanske. helst på en rökig liten klubb, som om det vore en hemlig spelning. fast jag har svårt att tänka mig någon av dem göra det. men hej, det är ju en drömkonsert.
6. vilken är din senaste musikaliska upptäckt?
perfume genius.
7. nämn tre ätbara saker som du rynkar på näsan åt.
lakrits, ärtsoppa & kåldolmar.
8. om du fick fylla en lösgodsipåse med bara en sort, vilken skulle det vara då?
såna där gulröda sura dödskallar. bubs, ni vet? de som gör hallonlakritsskallarna, men de rynkar jag ju på näsan åt. de gulröda sura är helt fantastiska dock. eller lysmelk.
9. vilket är ditt favoritord?
den här frågan har jag redan svarat på i ett annat inlägg.
10. om du fick möjligheten att träffa en känd människa som inte lever längre, vem skulle du välja då?
jag skulle nog ta tillfället i akt och hångla med jim morrison.
11. vilken är din astrid lindgren-favorit?
oj igen. det var ett tag sen jag läste astrid lindgren. min bästa hanna läser däremot en kurs om henne och jag bläddrade igenom en novellsamling och fastnade på allrakäraste syster. när jag var liten var jag extra förtjust i mio min mio och bröderna lejonhjärta. däremot har jag varken sett filmerna (och inte sen jag fattade att mio min mio är dubbad) eller läst böckerna på väldigt länge, så jag vet inte riktigt om jag vågar uttala mig i frågan.

annars är ju den här en av de bästa scenerna i världshistorien.

på natten blir det hemska mycket värre än det är.

jag är för självkritisk, säger jag.
förstår du hur ironiskt det där uttalandet var, blir tillbakakommentaren.

ja.

för självkritisk.

det var väl därför jag helt plötsligt kände behovet av att vara någon helt annanstans än där jag var, trots att jag var på det bästa stället jag numera vet. det är väl därför jag känner att jag inte förtjänar det här, det fina. du menar på att jag inte behöver oroa mig, att jag måste släppa den där kontrollen jag försöker upphålla. du undrar varför jag gömmer mig. jag kan inte förklara. jag kan överhuvudtaget inte prata. jag bara är där och försöker hindra mig själv från att börja skaka.

andas då. andas då. andas då.

jag ber om ursäkt så många gånger att jag vill be om ursäkt för alla gånger jag yttrat ordet förlåt. du säger ingenting, du bara håller om mig och andas i min nacke. jag gör en ansats att resa mig, att fly, men du håller bara hårdare. du upprepar att jag inte behöver gömma mig. jag är som ett isberg, menar du. jag visar bara delar. men jag behöver inte gömma mig. inte för dig.

jag glömmer bort att andas igen och när jag slutligen märker det känns de djupa andetagen så otroligt befriande, men jag slutar inte att klandra mig själv. jag tänker att jag är en idiot som är såhär. jag tänker att du borde ha någon bättre och finare. någon som duger. någon som är det som jag inte är. jag tänker att jag är en idiot och jag kan inte hjälpa att jag gör det. det kommer automatiskt. jag har ju aldrig dugit för någonting i hela mitt liv. jag har aldrig varit bra nog. varför skulle jag vara bra nog för en annan människa?

andas då.

eller gör inte det, det låter så konstigt, med de där andetagen.

jag är för självkritisk.

pannkakor.

jag kan göra pannkakor till frukost om du vill, säger jag.

 

jag vill nog hellre att du bara ligger kvar bredvid mig, svarar han.


the whole world is right while snuggled in your bed.

på senaste tiden har jag haft ganska fullt upp med att träffa en person samt att plugga på om allmän opinion. men emellan det har jag hunnit rita och second handla några par skor. fastnat totalt på tradera och budat på grejer jag egentligen inte haft råd med eller behövt. samt sett jättetrött ut. och lyssnat på kent och bright eyes. men det sistnämnda gör jag visserligen alltid ändå.


tjugotvå.

här är svaren på frågorna som jag fick av sofia!

1. Vem, död eller levande, vill du ta en kopp kaffe med?

annika norlin.

2. Vad inspirerar dig?

annika norlin. haha. nej men. jo. i alla fall. omgivningar, andra människor, film, musik. allt möjligt.

3. Favoritord?

transcendental. och ryggrad. på svenska.
vulture och parachute på engelska.
jag har ingen aning om varför, det är ord som ligger fint i munnen bara.

4. Vad är du rädd för?

jag är rädd för att vara den av två som behöver den andre mer. den som tycker om mer. den som blir kvar.

5. Vid vilket/vilka tillfällen känner du dig oövervinnlig?

hm. jag brukar för det mesta känna mig ganska liten och obetydlig, men när han ligger bredvid och säger att jag är fin så finns det inte så många av de känslorna kvar.

6. Vad är det godaste som finns?

åh. vad svårt. det beror ju så mycket på! jag känner mig jättetråkig nu, men jag vet inte om jag kan bestämma mig. choklad är ju alltid gott i alla former ungefär, men jag har på senare tid (jag som är tidernas kak- och dessertmänniska) börjat tycka att mat är godare på något sätt. jag gjorde rostade rotfrukter i ugn häromdagen tillsammans med fetaost och sparris. tänkte spara till en matlåda, råkade äta upp allting. och avocado! avocado på rostad macka kan ju vara världens bästa grej.

7. Hur ser världens bästa fest ut (vilka är där, hur ser det ut, vad gör ni)?

joseph gordon-levitt och jag tillsammans med jättemycket whiskey. tehe. i ett rum med öppen spis och två fåtöljer. fast vi sitter bara i en av dem. och hånglar. jättemycket. mhm.

 

8. Berätta om den senaste drömmen du hade som du fortfarande minns.

jag brukar inte komma ihåg mina drömmar, tråkigt nog. dessutom så drömmer jag om konstiga saker. eller inte konstiga, snarare vardagliga. jag kan drömma att jag får ett sms av en person och sen visar det sig när jag vaknar att det är ett sms jag inte alls har fått. otroligt förvirrande.

9. Om du skulle vakna en dag och halva din kropp har ersatts av en halv djurkropp. Vilket halva djur skulle det vara och varför?

öh. det är en grej som jag faktiskt aldrig har tänkt på. förändras ens storlek också? jag menar, om jag skulle ha en guppys nederdel men en människas överdel så skulle det vara lite konstigt. inte för att jag vill vara hälften guppy. jag vill vara hälften get, så att jag blir en faun. häftiga saker.

10. Vilken historisk händelse hade du velat uppleva?

det har jag nog heller aldrig tänkt på. jag är rätt dålig på historia dessutom. kommer inte ens ihåg någon särskild specifik sak som hänt. det dumma med historia är att det ju bara är de dåliga grejerna som blir historia. krig och revolutioner (även om revolutionerna kan leda till något bra sedan, men fortfarande. massa folk som slåss). men i det stora hela skulle jag vilja veta hur det var att leva på 17-1800-talet någon gång. men någon specifik händelse kan jag faktiskt inte komma på.

11. Hur skulle du vilja att ditt liv ser ut som pensionär?

jag vill bo på landet någonstans. i ett sånt rött hus med vita knutar och trästaket. vid en sjö. havet kanske. ha djur. äga massa baskrar och gå hand i hand med min gubbe som jag fortfarande är dödligt kär i. baka kakor till barnbarnen som hälsar på. åka på resor. ha ett semesterhus utomlands. kanske skottland. eller frankrike. sådär idylliskt. även om jag inte gillar stereotyper. men det verkar ju så fint.

 

*tråkig*


jag hade glömt hur det känns med skuttande hjärtan

därför att han lagar mat till mig klockan halv tio på en torsdagskväll för att jag glömde att äta den dagen

därför att han lägger in hela bright eyes diskografi i en spotifylista för att han vet att det är mitt favoritband

därför att han har så uppriktiga ögon när hans läppar formar orden du är ju helt fantastisk.


hemtrakter och svanar.

det är ändå ganska fascinerande hur länge den där metallringen har legat runt det där trädet. det är också ganska fascinerande att man vet precis vart just det där trädet är. hur många steg man ska ta från stigen. hur det alltid har varit där.

 

psst. jag köpte precis biljetter till kents spelning på trädgårn den 30 maj. ses vi där?


RSS 2.0