Anderson, don’t talk out loud. You lower the IQ of the whole street.






nån annan som såg sherlock igår? galet bra, jag blev lite kär.

för övrigt är jag helt begeistrad över britters förmåga att filma snyggt. tänk typ misfits eller vilken film av guy ritchie som helst. och sherlock.

update: SERIÖST? ingen som kollade på sherlock? I'm like, losing my faith in humanity..
tehe

och ziggy han förstod



& när morgonljuset i mitt rum är väldigt fint

linsburgare med pesto och paprika (och massa annat)

en grej som faktiskt är kul med att gå sista terminen i trean är att jag inte har en enda lektion på onsdagar. ledig!
ensam hemma = måste laga mat själv = kan laga typ vad jag vill = experimentera!

jag är ju inte sjukt pepp på att alltid ha ett recept att följa när jag lagar mat, eller det är ju bra att ha receptet som grund men jag kan ju känna att man både kan blanda två olika recept (eller fler) och varför får man inte krydda med de kryddor man själv vill?
iallafall. idag gjorde jag linsburgare. det blev jättegott. kolla själva.

först så kokade jag typ en och en halv dl röda linser och lite rödlök. när linserna var klarkokade (efter typ 10 min) så använde jag en stavmixer för att gojsa (<- fortfarande ett fint ord) ihop allt, och hällde av överflödig vätska. jag blandade det med lite kryddor, ett ägg, och lite mjöl och ströbröd för att få det fastare (jag måttade inte, utan la bara i tills det kändes bra och smakade gott).

kryddor och smaksättning som används om elin själv får välja! (och det fick jag ju)

sen formade jag smeten till platta runda grejer och stekte på låg värme, de fick väldigt lätt färg.

vi hade visst inte vanligt hamburgerbröd så jag tog nån fralla jag hittade i frysen. jag tycker att det blir gott om man steker på brödet också, så det gjorde jag lite grann. sen är det ju bara att lägga på saker man tycker om. ost, paprika, gurka, sallad. och så mer pesto som sås. hehe. gott.

de där gula tomaterna är mest där för att de är fina ehehehe. jag gillar inte riktigt tomat. så kul är jag.

det blev iallafall väldigt gott. prova själva, om ni inte tror mig.

& shiny black ravens on a chimney smoke lane

januari. det snöar och smälter och snöar igen

jag sitter still, fryser. lyssnar på tom waits om för två månader sen. november.
november seems odd, you're my firing squad
exekution s. -en - er • utförande; verkställande (av dom); avrättning
                exekutionspluton
vad utför jag, vem avrättar jag?
jag utför ingenting. jag sitter still, fryser.
det snöar och smälter och snöar igen.
jag avrättar ingen, jag siktar inte ens på någon.
fast jag sköt undan tankar på dig & november var underligt.
det snöade i november. nu smälter det, och snöar igen.
jag tänkte på dig i november. jag sköt undan dig, och nu tänker jag på dig igen.
det borde sluta snöa.

(go away, blow your brains out)


de mäter inte upp till din standard

& jag jämför alla jag träffar med dig

when she jumped, she probably just thought she would fly / the virgin suicides









ibland låtsas jag att jag kan saker, typ som att måla



if i had a time machine









ja, den där lilla blonda saken är jag och vad sjutton gör lemurerna?


everything must belong somewhere


var sak tar sin tid och allt har sin plats men det känns som om det tar för lång tid att hitta min egen plats ibland.

when life gives you lemons, buy a ticket to a bright eyes show


är det kanske nån av er som jag ser där?

paranoia

och han undrar
vad-gör-du-ikväll-har-du-lust-att-ses
(och du är väldigt fin idag)

det handlar om ett vad, nej, ett practical joke, för hur skulle någon kunna tycka om mig på riktigt?


jag har en uggla runt fingret


men jag gillar sparris


kokt sparris i parmaskinka med rostade pinjenötter och citronsås

rotfrukt i ugn, kyckling och fetaoströra

remake av citronpajen från nyår bara för att den var så god.
först; mördeg. 150 gram smör, 4 dl vetemjöl, 0,5 dl florsocker, 1 ägg, 1 msk kallt vatten. enklast att blanda i matberedare.
nagga botten. förgrädda i 175 grader i typ 10 min.
sen; citronkräm. 3 dl vatten, 1,5 dl socker, 6 msk maizena, skal och saft från 2 citroner kokas ihop och får puttra ett tag, sen i med 3 äggulor och 1 msk smör.
maräng; vispa 3 äggvitor hårt, så man kan vända uppochner på bunken och det fortfarande är kvar i den. ha i 1 krm ättiksprit och ca 1,5 dl socker. så måste man vända ner det försiktigt, inte vispa.

häll i citronkräm och över med maräng och så in i ugnen på 150 grader i en halvtimma.
mums.

spenderade tre dagar i göteborg, varav en vi gick in på naturhistoriska muséet.









new years resolutions,

1) sluta vara så himla negativ hela tiden (iallafall sluta visa det så mycket utåt)
2) lära mig prata franska, åtminstone lite mer än vad jag kan nu (jag är en stor anka, ursäkta mig jag är sen och tack, jag har haft en väldigt trevlig tid)
3) tatuera mig.
4) inte fika upp riktigt alla mina pengar
5) inte bli kär i någon som är ett totalt svin som man inte kan sluta tänka på på ungefär femtielva år.

lycka till, elin. (sjätte löftet: hålla åtminstone ett av ovanstående)

billig måndag


har köpt mig en ny jacka. jag gillart. (gillar min fina utväxt lite mindre dock)

fragment av trehundrasextiofem dagar


året började och det var kallt.

jag började färga mitt hår rött


jag var olyckligt kär men det är ju det jag är bäst på

det blev soligt och jag åkte till göteborg och bästa hanna

köpte fina muminmuggar

kalasade för att en av mina bröder tog studenten

jag försökte hålla humöret uppe så gott det gick


det blev sommar på riktigt

sommaren bjöd på en arvikafestival där jag stod längst fram på babyshambles


en dag i köpenhamn


och en resa till paris

och god mat

det var höst och jag åkte till göteborg

jag klippte av mitt hår

och jag fyllde arton


så varför känns det som om 2010 inte varit ett bra år?

tvåtusenelva


mina kompisar hade kommit på att vi skulle ha svart&guld-tema

göra färsk pasta

pastan skulle torka ett tag, så då gjordes det mozzarellasallad under tiden.

förrätt: baconinlindad fetaost och sparris

(bild som mest är med som utfyllnad)

varmrätt: hemgjord pasta med fläskfilé i gräddsås med basilika och tomat. och mozzarellasallad. gott.

carro var allmänt snygg hela kvällen

efterrätt: citronpaj med maräng (som jag hade gjort) och glass (som martina hade gjort)

pang.

kalas!

gott nytt år!

RSS 2.0