om sorgliga ögon och desperata skratt

jag har hört att om man tycker om någon längre än i fyra månader så har det börjat bli på riktigt. en förälskelse, kärlek. det gör mig rädd, för jag har tyckt om honom så mycket längre än så. ändå vill jag verkligen inte yttra orden "jag är kär". det är jag ju inte. jag tycker bara om honom. ganska mycket.

 

samtidigt bultar en förtvivlad röst i min hjärna: "du skulle aldrig vara lycklig med honom." lycklig. lycka. hur definierar man det, hur mäter man lycka? varför verkar den hitta alla andra förutom jag och varför är eufori ett av svenskans vackraste ord när det är helt omöjligt att uppnå? jag kan inte mäta lycka. jag mäter bara brist på ledsamhet. antingen så är jag ledsen, eller så är jag inte det. aldrig lycklig. lycka. vilket konstigt ord.

häromdagen stod jag framför en spegel och bara stirrade in i mina egna ögon. vilken underlig uppfinning, den där spegeln. för att betrakta sitt utseende. så som man ser ut för alla andra. mina ögon såg så sorgliga ut. jag undrar om det var för att jag vet vad jag tänker, att jag vet vad de där ögonen egentligen reflekterar, eller om alla som ser in i mina ögon ser samma sorg.

 

jag betraktade mina ansiktsdrag, kindbenen som har blivit mer synliga nu och käkbenen, hakan som inte riktigt är som jag vill. allting som inte riktigt är som jag vill. och jag tänker att om de vore som jag vill kanske jag inte alltid skulle komma i andra hand. om jag var vackrare och bättre, om jag dög. om jag vore lite mer som de och lite mindre som jag. kanske skulle någon välja mig om jag inte vore jag.

jag har letat efter någon eller något som kan göra mig hel så länge nu. någon som kan få mig att känna den där lyckan som inte går att mäta. jag har inte hittat det jag letar efter. samtidigt avskyr jag mig själv för att jag tror att det är enbart genom kärlek man blir hel. jag klandrar filmer och sånger om hur de är själsfränder och hur det är skrivet i stjärnorna att de skulle träffa varandra. jag klandrar mig själv för att jag inte hittar det jag letar efter så jag skrattar bara bort det.

"jag kommer ändå dö ensam med femton katter"

jag tror att de missar desperationen i mitt skratt, desperationen som skriker "jag vill inte vara ensam mer, ser ni inte att jag går sönder, jag går sönder, jag går ju bara sönder, ser ni inte hur ont det gör?". men nej, den skriker för döva öron, öron som vänds bort, som inte vill lyssna. så jag fortsätter att skämta om hur jag är forever alone när jag umgås med tre par åt gången och vänder bort blicken när de visar sin kärlek till varandra genom kindpussar och sammanflätade fingrar. jag vill inte se att alla andra lyckas hitta lycklig kärlek utom jag.


Kommentarer
hej säger Anna

du är så fin! och du skriver så himla fint!

2012-01-05 @ 13:58:21
URL: http://oohyeah.webblogg.se/
hej säger Elvira

Jag förstår inte hur du får till det, men dina foton lyckas alltid spegla det du skriver. Och det där med lycka, det är bra intressant... Alla strävar efter det, men få tycks kunna beskriva vad det egentligen innebär. Ibland vill man tro att den finns där, för att man äntligen vill ha hittat den. Ibland tror man att den inte finns där, för att man aldrig lärt sig att känna igen den.

2012-01-05 @ 18:11:11
URL: http://youngfoolishhappy.blogg.se/
hej säger Ida

vackra ord. allt är så sant. du är vacker!

2012-01-05 @ 23:54:48
URL: http://idautanp.blogg.se/
hej säger Jessica

oj, det där kunde jag ha skrivit.. Du skriver EXAKT det jag tänker. jag känner igen mig såå väl och jag vet inte hur man tar sig ur det. forever alone var det ja.

2012-01-06 @ 12:31:37
hej säger anna

du skriver så hemskt fint & allting du skriver prickar du in så perfekt. & du är verkligen himla vacker!

hej säger aletta

Vet att du inte tkr om att få höra att man känner igen sig, men tyvärr gör man kanske de, lite för ofta. Däremot uttrycker du det så himla fint. Önskar att du hittar den där lyckan någon dag för jag tror du förtjänar den och borde verkligen få känna den. (önskar det åt mig själv med, men sånt kan man ju inte skriva som kommentar)

2012-01-06 @ 19:32:17
URL: http://somewhereinsidethisheart.tumblr.com
hej säger alice

åh, superfina porträtt

och texten. du är så himla duktig!

2012-01-09 @ 00:27:36
URL: http://alicetollbring.blogspot.com/

det är inte så svårt:

namn tack
bli inte bortglömd

mejl

blogg?

text

Trackback
RSS 2.0