var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där. vi ser ju inga stjärnor, där intet mörker är

vad gör man när det blir okontrollerbart? när det är i hörnet på sängen i fosterställning och tårar som rinner tills lakanet blir genomskinligt? vad gör man när ingenting stämmer? när spegeln skriker i en halvtimma att man inte duger och den patetiska figur där framför som borde vara jag gråter varför varför varför tills man lutar sig mot väggen och sjunker ihop mot golvet nedanför så man slipper se? vad gör man när man inte orkar? när ens matintag enbart består av mackor och kläderna hänger kvar på tvättställningen fem dagar senare? vad gör man när man vill? när det enda man längtar efter är att få höra den där rösten säga att du är fin, du är vacker, du är fantastisk, att se den där luggen trilla ner framför ögonen, att hålla de där händerna i sina?
 
"du borde prata med någon"
jag pratar ju med dig, och du är någon.
 
men jag slutar prata. jag vet inte vad jag ska eller kan säga, så jag låter det fräta inuti istället. det skulle inte råda någon förvåning från min sida om min hud en vacker dag skulle brista och släppa ut allt trasigt innanmäte. tarmar, lever, njurar, lungor. allt utom hjärtat, för det är det enda som verkar fungera. det är det enda som gör ont. hur berättar man om det? när det känns som om man färgas svart inifrån och man hostar, hulkar, gråter och snorar så fort man är ensam? det gör man inte, säger spegeln, betrakta det istället. se bara på när du går sönder. sluta prata om det, ingen vill lyssna på någon som tycker synd om sig själv. ingen vill lyssna på någon som inte mår bra. håll bara käften och se på.
 
"hur är det?"
jo tack, det är bara bra.
 
det börjar snöa. det blir kallt. det blir mörkt. jag längtar efter mänsklig värme. inte vilken som helst. den mänskliga värmen, just den specifika, som jag saknar så att somna bredvid. jag värmer mig med dagdrömmeri, precis som amelie. med skillnaden att mitt dagdrömmeri inte samtidigt sker på riktigt. ingen är på väg för att knacka på min dörr eller kyssa mig som nino kysser henne. jag plågar mig med dagdrömmeri, mardrömmeri. jag vet att ingen är på väg till mig. jag vet inte om någon är på väg till någon annan. det enda jag har är en fosterställning, tårar och en spegel som avskyr mig.
 
"du verkar må bättre nu."
så jag nickar och tittar bort. ingen vill lyssna på någon som inte mår bra.

Kommentarer
hej säger rebecka

jag vill så gärna bara kunna ta hand om detta för jag borde ha ett facit eller ett dussintal parlörer åtminstone. aj. vill plocka bort det med pincetten och sedan bara låta dig andas ut. aj aj aj. maila om du vill, för visst finns det de som lyssnar och det finns de som kanske till och med kan ge sig på ett försök att svara.

2012-12-07 @ 00:26:00
URL: http://www.pneuma.blogg.se
hej säger aletta (hon som sa hej till på mcdrive:en)

de finns alltid någon som kan lyssna när man inte mår bra. finns de verkligen någon som ALLTID mår bra?

om du vill ha någon halvt-anonym att prata med så kan du ju alltid maila, om de inte känns helt konstigt. har ju följt dig ett tag och tycker att även du förtjänar att må bra. inte bara ett tag då och då.

2012-12-09 @ 17:50:04
hej säger lisa

<3<3<3<3 kramar på dig i massor.

2012-12-09 @ 19:51:54
URL: http://popflickan.blogg.se
hej säger Katten

Oj... jag känner igen känslan. Det med spegeln och fosterställningen, kändes som om du beskrev mig. Ibland kan jag må så tungt också, även om jag mår bra för det mesta.

Jag har inte följt din blogg länge och ofta, men om du behöver någon... Tycker att du i alla fall kan maila mig eller någon av de andra som erbjudit sig om du behöver det.

2012-12-12 @ 13:08:10
URL: http://inanothercastle.blogg.se

det är inte så svårt:

namn tack
bli inte bortglömd

mejl

blogg?

text

Trackback
RSS 2.0