två fina filmer.

1. a single man.
a single man hade stått orörd i min filmhylla alldeles för länge, så jag bestämde mig slutligen för att se på den. colin firth spelar en karaktär vars pojkvän har dött, och filmen visar hur han försöker fortsätta leva efter det. fina skådespelarinsatser, fina kläder och herrejösses så snyggt filmat. spoiler alert: det är inte en så glad film. men den är fin. 
 
2. en oväntad vänskap / intouchables
nästan direkt när jag kom hem från irlandsäventyr frågade mamma om jag hade sett en oväntad vänskap. nej, sa jag. då tittar vi på den genast, svarade hon. och åh, vad fin den filmen är. driss söker jobb hos phillipe, som är förlamad från halsen neråt, bara för att få ut pengar från socialen. han får jobbet som phillipes personliga assistent. går inte riktigt att förklara, men den är helt underbar (vilket visserligen gäller de flesta franska filmer jag sett). fotot, ljuset. allting. och så får man ont i smilbanden. den måste ni se om ni inte redan har gjort det.

Kommentarer

det är inte så svårt:

namn tack
bli inte bortglömd

mejl

blogg?

text

Trackback
RSS 2.0