om ett förfallet hus och en greve

längst ner på gatan där jag bor står ett hus som så länge jag kan minnas varit ganska förfallet och därav har självklart historier om vem som bor där uppstått. när jag var liten fick jag höra att där bor en greve och han visar sig nästan aldrig ute. det viskades om att han levt föralltid, men det enda tecknet på att han faktiskt lever och finns är att lampan i fönstret som vetter mot gatan alltid börjar lysa klockan åtta på kvällen. han gillar inte barn, greven. han brukade sticka in nålar i äpplena som växte på träden för att barnen inte skulle knycka några och om de gjorde det skulle det få konsekvenser. föga förvånande fick man även höra att han hade traktens bästa äpplen. de saftigaste, godaste. dessutom, har ni hört, kullen på hans tomt är en gammal avrättningsplats där han brukade hänga folk. och han tog aldrig bort liken, så kullen är egentligen uppbyggd av de han tagit livet av. varje gång man gick förbi bad man sina ben bära en lite extra fort, om han skulle komma ut. det gjorde han inte. man ser honom aldrig, men han finns där.

häromdagen hoppade jag av bussen och jag gick bakom en äldre man i grått hår, kostym, glasögon, en resväska och en sliten portfölj. dessutom höll han i en plastkasse där en papperslapp med orden "för defekt för att returneras" var påklistrad. på resväskan satt en adresslapp med hans namn betitlat "dr". han svängde in till huset längst ner på gatan. som ett tecken på att där faktiskt bor någon, trots att man ganska snart efter historian fick höra att egentligen var det ju bara en doktor från göteborg som hade det som sommarhus och bara var där ibland, därav såg man honom sällan. myten bröts och man behövde inte längre skynda sig förbi huset och kasta förskrämda blickar mot den rasade fasaden (som nu för övrigt håller på att restaureras). det är bara en helt vanlig man som bor där, en äldre man med kostym och portfölj. jag bor längre upp på gatan, så när han gått in till sitt fortsätter jag uppåt och jag passerar några barn som har stoppat upp sin lek på gatan. de stirrar mot huset, grevens hus, med gapande munnar. det verkar som om historien fortfarande lever kvar. det är av någon anledning en tröstande tanke.

Kommentarer
hej säger lina

fin blogg

kolla in min lila mini tävling och/eller ska vi följa varandra via bloglovin? :)

2011-06-23 @ 21:54:35
URL: http://lifeaslinaa.blogg.se/
hej säger Nadim

Fyfan vad bra du skriver, Elin. Saknar dig!


det är inte så svårt:

namn tack
bli inte bortglömd

mejl

blogg?

text

Trackback
RSS 2.0